Portugal den långa versionen

Det var ett tag sen. Ska för en gångs skull hålla ett löfte som jag gett här på bloggen. Jag utlovade en längre Portugal-rapport och den kommer nu. Många bilder kanske facebook-aktiva läsare känner igen, men håll till godo.


Efter en lång resa från Umeå med tåg och flyg nådde vi till slut portugisiskt territorium i den klassiska turiststaden Faro. 


Mycket gott och framför allt väldigt billigt fika leverades på många håll i Portugal. Denna delikata fika serverades i Faro för det ringa priset av ca 18 kr. Önskar att det vore lika billigt med fika i Sverige :)


Ett exempel på den terräng vi mötte i trakterna kring Portalegre. Den är precis lika snabblöpt som den ser ut. Presterade förmodligen några av årets snabbaste orienteringslopp redan under första tävlingshelgen.


Ett fint exempel på en mysig portugisisk restaurang. Denna serverade dessutom suveränt god mat, vilket inte var helt vanligt tyvärr. Kanske berodde på otur eller de smärre kommunikationsproblemen som i regel uppstod när vi försökte uttrycka våra önskemål till lokalbefolkningen. Svenskar är kanske inte jätteduktiga på engelska, men jag kan då lugnt säga att vi är bättre än portugiserna!


Tävlingarna var riktigt bra arrangerade och bjöd på fina banor och bra kartor. Första dagen var dock vädret inte det bästa. Här fick arrangörerna göra en utryckning när målportalen höll på att blåsa bort.


Ett typexempel på klassisk portugisisk arkitektur. Eller i alla fall såg man hus av denna typ i alla byar och städer vi besökte...


Här har vi en fin bild på mina roommates under lägret, Sara*2.


Ett par dagar var det riktigt varmt och skönt sommarväder. Ser lite plågad ut, fast jag ligger i solen och njuter :)


Nattsprint i Portalegre, häftig tävling med mycket action i stadens smala gränder.


Uppfyller min roll som skugga på ett träningspass. Wille sprang stabilt, men efter några kontroller bytte vi roll och då visade jag hur det skulle gå till ;)


Nice sprint i en by nära gränsen till Spanien. Skulle sprint vara lika roligt i Sverige skulle jag kanske överväga att prioritera den distansen mer.

Sammanfattningsvis ett mycket bra läger. Fyra relativt stabila tävlingslopp räckte faktiskt till att bli 10a totalt i den tuffa Men elite-klassen. Något jag måste vara nöjd med. Nu är det snart dags för nästa utlandsläger. Denna gång bär det av till Tjeckien som lär bjuda på underbar sandstensterräng!!


Kommentarer
Postat av: E.Frost

Såg nice ut! Var ju JVM i MtbO där nära spanska gränsen i somras, häftigt landskap!

2011-03-31 @ 21:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0