Duell till det bittra slutet

Igår tävlade jag i det beryktade Hemmingsmark. Det blev en händelserik tävling, först 400 meter prolog och sedan 9,4 kilometer masstart, allt i den fria stilen. Efter en halvdan prolog, med några felskär och en ordentlig kallstart, hade jag en halvdan startposition i fjärde led. Täten stack direkt, och jag fick aldrig ens någon möjlighet att hänga på från min startposition. Vilket nog var tur, med tanke på att det med all säkerhet hade lett till väggen att försöka. Istället hamnade jag i en andraklunga tillsammans med Najk och Lys. Otaktisk som jag är lägger jag mig och drar. Efter Lys drabbats av ryggproblem och klivit av i början av det sista varvet, var det upplagt för en duell mellan mig och Niklas. Eller som Niklas uttryckte det: "Nu är det du och jag Waller, fram till det bittra slutet" Och slutet blev bittert, i alla fall för mig. Niklas slank om i slutet av sista stora backen. Sedan försökte jag förtvivlat ta mig om, men man kan säga att det var ganska trångt och jag hittade ingen lucka. Försökte på upploppet, men som alla som någon gång har åkt i Hemmings vet så är upploppet inget vidare om man vill spurta om. Var dock tight över mållinjen, en decimeter skiljde ungefär, och man kan fråga sig hur det hade slutat om det varit om det varit 10 meter till. Nåja nu var mållinjen där den var. Kan kanske nämna att Niklas slutade 6a och jag 7a.

Resultat

Kändes lite som Södergren mot Northug. En dragvillig åkare, mot en taktiker. Får spara taktiken till dubbeljakten på JSM och hoppas på att formen är bättre då. Den var trots allt bättre igår än den varit på länge. Roligt med masstarter och kamp på slutet. Är inte ofta man får träna på avslutningar. Apropå JSM var vi till Boden en sväng ikväll och åkte JSM-banorna. De är verkligen brutala. Får verkligen hoppas att man lyckas skaka fram lite sprutt i bena fram till dess, annars kommer åkningen i de där backarna bli en enda lång plåga. Inledningen av dubbeljakten är brutal, eller vad sägs om en 1,5 kilometer lång saxbacke? Nåja, kan bli kul, eller så kan det bli raka motsatsen.

Övrigt att rapportera idag då? Hämtade ut mitt körkort på posten idag. Så nu har man äntligen det riktiga kortet! Känns bra. Fick tillbaks det andra matteprovet idag, och det gick som det brukar, alltså tre bokstäver. I övrigt händelsefattigt. Lite gym nyss, var skönt.

Oj, mina inlägg har börjat bli kryddat långa, kan lova att nästa blir kortare. Eller iaf att jag ska försöka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0